At berette

6 jan

Berette, det er det jeg vil.
Om mine seks måneder på udveksling i delstaten Bayerns hovedstad, München.
Bayern som i Tyskland, Sydtyskland nærmere bestemt.

München er Tysklands 3. største by og har omtrent 1,3 mio. indbyggere. Jeg skal læse på et af byens  universiteter. Eller, ifølge Wikipedia skal jeg faktisk ikke, for jeg skal hverken læse på LMU eller Technische Universität, som er de eneste universiteter i München ifølge min ellers højt elskede Wikiven.

Jeg skal læse på UniBW. Universität der Bundeswehr, München. Faktisk ligger det i Neubiberg, men bygrænsen går lige ved campus, så jeg skal altså bo i München og hurra for det.

Campus, næste punkt på dagsordenen. UniBW er ét af kun tre Campusuniversiteter i Tyskland. Som jeg har forstået det hidtil, er følelsen lidt “amerikaner-college-agtig”. Jeg får et beskedent værelse på campus, hvor samtlige uni-relaterede aktiviteter finder sted. Det må være som at bo på parkkollegierne her i Aarhus, med den forskel, at der kommer en venlig dame og tømmer skraldespanden og at der ikke skal laves så meget mad, for det kan man hente i en kantine (som vel at mærke har studiepriser, go home Samfundsfaglig Kantine). Altså, lige en tand mere luksus. Og hvad skal tiden så bruges på, som man sparer på at tømme skraldespand og lave mad? Ifølge min studievejleder i München på at studere. Tysk disciplin, især selvdisciplin, bliver den første udfordring, jeg må stå ansigt til ansigt med.

Men, mon ikke det går? I hvert fald har jeg nået point of no return, for mit aarhusianske værelse er udlejet og flybilletten er købt. Jeg rejser 1.2.2012. Det er lige om lidt.

Skriv et svar

