Rejseguide den første

19 jan

I morges kom en dejlig pakke dumpende ind af brevsprækken her på 4. sal i Aarhus. Den var fra SAXO og længe ventet – tro mig. I sidste uge bestilte jeg den rejseguide, der skal give mig et nogenlunde indtryk af den landsdel og den storby, jeg skal bo i det næste halve år.

“Munich, Bavaria and the Black Forest” hedder den, og den er en del af Lonely Planets formidable turguides. Hvis man kan læse og forstå engelsk, vil jeg til hver en tid foretrække LP’s bøger frem for eksempelvis Politikens “Turen Går Til”. Naturligvis er TGT fantastiske, hvis man vil udforske en storby eller hvis man er lidt ældre end mine 22 år, men LP dækker bare så mange segmenter i deres bøger, at de nærmest er blevet lidt essentielle for mig. Kærligheden til dem startede i sommers, da jeg rejste Østeuropa rundt med tog – LP fandt alt lige fra den bar, jeg skulle drikke øl på, det værelse, jeg skulle sove i og den bus, jeg skulle tage med til de lidt mere “underground” seværdigheder og billige (men vildt gode) restauranter. Jeg har ikke lyst til at være turist i München og Bayern det næste halve år – jeg vil være “en af dem”, og det tror jeg, LP hjælper mig godt i gang med.

Og hvad har jeg så lært i dag, om München vel at mærke? Det mest opsigtsvækkende for mig (men nu har jeg kun kastet et hurtigt blik i min nye bibel) er, at Englischer Garten, den største park i München, er større end Hyde Park – og endda (hold nu op!) også større end Central Park i New York! Godtnok har jeg ikke været i NY, men jeg har bestemt et indtryk af, hvor KÆMPESTOR Central Park er – så Englischer Garten bliver bestemt et sted, jeg skal udforske af flere omgange! Og det har jeg heldigvis også en masse tid til.

PS: Status på selskabskjolen er ok, jeg skal nok finde en, der kan gå an.

Skriv et svar

