En uge tilbage

24 jan

.. eller rettere, otte dage.

Men onsdag i næste uge tæller ikke, for hele dagen bliver tilbragt med at rejse, først i tog og så med fly. Så – one week to go. Jeg er så småt ved at have styr på de administrative stumper, der mangler, inden jeg kan glæde mig til mit udvekslingsophold. SU-kontoret mangler en kopi af den studieaftale, Aarhus Universitet har indgået med mit værtsuniversitet i München, så den skal jeg lige cykle forbi med inden for de nærmeste dage. SU vil jeg ikke så gerne undvære, trods alt 🙂
Derudover skal jeg tage en sidste snak med Internationalt Center her i Aarhus, inden jeg drager afsted. Det er mest for at give mig ro i sinde – hvis der skulle være noget rod eller nogle manglende papirer, er det trods alt nemmere at få styr på herhjemme end i München. Det er alligevel ikke helt ligetil, det dér udveksling! Og jeg har endda gjort brug af en eksisterende udvekslingsaftale – jeg tør slet ikke tænke på, hvor omstændig (og dyr, ej at forglemme) processen havde været, hvis jeg selv skulle have organiseret hele opholdet. Pyyyyyh.

Angående formularer, regner jeg med at vende stærkt tilbage og skrive lidt om selve ansøgningsprocessen, optagelsesprocessen og det yderst vigtige dokument – learning agreement i senere indlæg. En god tre-trinsraket for Erasmus-ansøgninger er:
1) Søg i god tid – det gør sig gældende både i 1. og 2. runde
2) Husk, at du ikke automatisk er optaget på dit værtsuniversitet, fordi du har fået tildelt en plads hjemmefra. Søg om optagelse på dit værtsuniversitet (oftest kan dit hjemmeuniversitet hjælpe dig med en kontaktperson, som hjælper dig i ansøgningsprocessen).
3) Vælg’ fag! Udforsk de kursuskataloger, dit værtsuniversitet har, og vælg’ fag i god tid, så dit universitet herhjemme kan nå at vurdere dit faglige udbytte, inden du tager afsted (det gøres ved at du anmoder om at få dine fag godkendt på dit fakultet). Det mindsker risikoen for, at du ikke kan få meritoverført dit studieophold, når du kommer hjem igen (og det er lidt af et mareridt).

Jeg er glad for, jeg har overstået det værste administrative vrøvl og vil nu bruge sidste uge i Danmark på at glæde mig til mit ophold i München!

Skriv et svar

