Flittigliser/Fleissige Bienchen

14 feb

Jeg skal (endnu) ikke gøre mig klog på de økonomiske forhold her i Tyskland under finanskrisen. Jeg vil dog godt kommentere på, at det som studerende eller ung i gang med sabbatår i Danmark ikke ser lyst ud mht. studiejob,  deltidsjobs og ufaglærte stillinger  for tiden.

Jeg ved godt, jeg sidder i Tysklands absolutte, økonomiske smørhul. München er en dyr by i forhold til Hamborg og Berlin, ingen tvivl om det. Men der er stadig et stykke vej op til de danske priser. Og man burde mene, at de almene lønninger følger med i et sådant område som her. Men nej. Og det chokerer mig faktisk en del. Nu har jeg efterhånden lært et par håndfulde almindelige piger at kende uden for “kasernen” her, og de skal allesammen have en kæmpe high-five og en masse respekt!

For hold.nu.op hvor er de flittige! En af dem er ved at skrive sit speciale i jura, arbejder hos et advokatfirma og sælger billetter til Bayerns hjemmekampe. En anden er nyuddannet kemiingeniør, arbejder i medicinalbranchen om dagen og som tjener om aftenen og i weekender. En tredje er lægesekretær og arbejder på sygehuset, hvorefter hun tager en tjans i en bladkiosk.

Jeg synes det er imponerende! Samtidig synes jeg også det er flabet, at det er nødvendigt. Tøserne her arbejder allesammen mere end 50 timer om ugen for at have råd til at “være her”. Og vi snakker altså ikke store lejligheder i midtbyen, biler eller dyre livsstilsvaner. Nejnej. Ganske almindelige, unge piger. Katja, ingeniøren, gav mig lov til at offentliggøre hendes bruttoløn – 1500 €. Jeg er altså chokeret! Bruttoløn! Hun er uddannet ingeniør, for gods sake! Som hun selv sagde, fik hendes mandlige kollega med lige så meget anciennitet som hende 1850 €. Heller ikke alverden, men stadig mega uretfærdigt! Og det er tilstanden, selvom der råbes og skriges efter faglært arbejdskraft hernede!

Som studerende i Danmark skal vi sgu ikke klynke. Vi skal bare sige tak! Og kæmpe for at de næste generationer af studerende kan nyde samme forhold under deres studier. Og så skal vi ellers bare dygtiggøre os, så vi kan få et godt job i disse finanskrisetider, når vi rammer den anden side af studiet. Og vi skal ikke flytte til München – det er helt sikkert. Wow.

4 kommentarer to “Flittigliser/Fleissige Bienchen”

  1. Kit februar 14, 2012 hos 8:07 pm #

    Kæft, det er godt nok skræmmende..

  2. ida sofie februar 14, 2012 hos 10:35 pm #

    sikke et spild af ungdom – specielt når det ikke engang er fordi pengene bare fosser ind…. 🙂

    • christinetomunich februar 15, 2012 hos 10:36 am #

      Det er virkelig trist, synes jeg! Og det kan jo fortsætte i laaaaaang tid, hvem ved, hvornår de kan klare sig med et alm. job?

Skriv et svar

