Ugens Tysker

16 feb

Nu har jeg været hernede så længe (føler jeg selv), at jeg godt kan tillade mig at lave nogle “det-er-så-typisk-tysk”-indlæg.

Første “Ugens Tysker” i min selvopfundne lille serie, burde måske rettere hedde “Ugens Bayer”, for hernede ser det ud til, at følgende virkelig er omfattende:

Lad mig præsentere, tadaaaaa: Laugenbrot. 

Jeg troede oprindeligt, at sådan noget laugenfis kun fandtes som forvoksede saltkringler og gik under navnet Brezel. Men nejnejnej, det er jo helt forkert, har jeg efterhånden måtte sande. Hernede er laugenfis det helt store, og folk spiser det til morgenmad, som snack og til aftensmad – ja endda til suppen, de spiser om middagen. Og de ser altså ikke kun ud som forvoksede kringler, man kan også få dem som cross-buns (det hedder de i hvert fald på engelsk, de dér boller, der lige har fået et par snit i overfladen, inden de er blevet bagt), hjerter, flade boller og i müsliblandinger. Laugenhalløj kan sikkert også fås mange flere steder, og jeg lover at opdatere, så snart jeg får udvidet arsenalet af madvarer indeholdende denne fine ting.

Hvad der næsten er værst; det smager jo forrygende! Jamen altså, sådan en saltkringlebolle med ost eller tomater (med Tomatenwürzsalz, det er endnu et oplagt emne til ugens tysker – det mest anvendte krydderi her på kasernen) – himmelsk! Aldrig skulle man tro at tomme kalorier og en masse (som i rigtig meget) salt skulle glide ned uden problemer hos mig. Jojo, det går skam fint (men jeg sørger også for altid at have havregryn og rugbrød inden for rækkevidde, bare rolig).

Og hvordan laver man det så? Man dypper simpelthen de fine brød i en blanding af vand og en masse natron, drysser med det mest grovkornede salt, man kan opstøve og smækker hele herligheden i ovnen. Når man tænker på, at folk hernede som tilbehør til de mange tomme kalorier kører en masse smør, fedt kød (pølser, you know) og alkohol (helst øl, selvfølgelig, og helst ikke i krus på under en liters penge) ned, så undrer jeg mig lidt over, at deres blod stadig kan cirkulere rundt i deres kroppe.

Om det også forholder sig sådan på kasernen? Tja, det er jo ikke for sjov, at der er en skrædderafdeling her på området. Og det er ikke fordi, de syr uniformerne ind, vel? Studieliv passer soldaterne så fremragende. Så kan de altid spekulere på, hvordan de skal løbe med oppakning, når de ryger tilbage i deres trup. Og indtil da spiser de laugenfis. Men ikke med tomater (jeg er så hellig, I know), og helst med en masse øl i den anden hånd.

 

2 kommentarer to “Ugens Tysker”

  1. Stine K.A. februar 16, 2012 hos 4:28 pm #

    Åh, nu sidder jeg og bliver helt sulten, kunne godt nuppe sådan en – og gerne med tomat på også 😉
    Når jeg sådan ser hvad man kan få herovre (=alt med sukker og fedt), undrer det mig ikke, at så mange amerikanere er så store. Så må vi se, hvordan det går med mig, hæ hæ.

    • christinetomunich februar 16, 2012 hos 5:58 pm #

      Det er ogs virkelig lkkert med tomater + kryddersalt specielt til tomater! Mums! Jeg har aldrig vret i USA, men jeg kender mange, der siger det samme som dig – at meget lidt af maden tilberedes fra bunden og er fed og sd og salt. Men, mon ikke du klarer dig??? Ellers m du bare g mange shoppeture, de forbrnder godt 🙂 Isr hvis du kber rigtig meget, s du skal slbe en masse kilo 🙂

Skriv et svar

