Solrig fredag

2 mar

Solen skinner fra en næsten skyfri himmel, jeg har næsten sagt farvel til overtøjet – når jeg tager ind til byen senere bliver det i hvert fald med cardigan i stedet for vinterjakke! Vejret er så mildt og dejligt og det er fredag – weekenden står for døren!

Min dag startede kl. 6.00 – jep, believe it or not. Kl. syv tog jeg nemlig med Christine til katolsk morgenmesse i kirken her på universitetsområdet. Heldigvis havde Christine advaret mig lidt, for jeg har egentlig aldrig været til katolsk messe før, når jeg tænker over det. Kirken er virkelig, virkelig flot – og Johannes fra vores kor spillede violin, det var såååå smukt, simpelthen. Men pludselig forstod jeg, hvad forskellen mellem protestantisme og katolicisme er – eller, jeg vidste det jo godt, men det blev bare meget tydeligt under messen. Hvor har de dog bare syndet meget, de stakkels mennesker, og hvor er de underdanige. Jeg havde lidt svært ved at være helt from under messen, og vi gik da heller ikke op til alteret, da der var nadvær (må man så heller ikke som ikke-katolik, fandt jeg derefter ud af). Vi stod op 90 % af tiden, mændene knælede hele tiden, ingen kvindelige præster. Naturligvis. Det var meget mere formelt end de gudstjenester, jeg ellers går til. Men en oplevelse, helt bestemt.

Efter messen var der international morgenmad i kirken. Det var rigtig hyggeligt, og jeg mødte en del studerende fra Thailand. Nogle af dem har været her i flere år – imponerende! De talte også virkelig, virkelig godt tysk! Derefter blev jeg hitchhiket af præsten (eller hvad man siger på katolsk sprog) til at fortælle lidt om den danske folkekirke til et arrangement senere på måneden. Nu må vi se, det skal nok blive spændende.

Nu læser jeg lidt, skriver lidt med tøserne (vi skal brunche i morgen og i byen i morgen aften – til rød temafest, så vi skal også lige shoppe røde kjoler i morgen – det skal nok blive kønt) og i eftermiddag tager jeg ind til hovedbanegården for at hente Nina, der er kommet hertil fra Berlin. Hun skal bo hos nogle piger inde i selve byen, men vi starter hendes besøg hernede med en kop kaffe og lidt sladder/catching-up et sted i byen (nok på Starbucks, hvis jeg kender mig selv ret) – og jeg glæder mig rigtig, rigtig meget til at se hende igen!

Indtil da kalder bøgerne og lidt oprydning. Ha’ en fabelagtig fredag!

 

Skriv et svar

