De seneste dages ABC

13 mar

Allianz Arena er godtnok noget for sig og en ret fantastisk oplevelse. Daniel var ret høj over at stå i spillertunnelen og pludselig blive overdøvet af Champions League melodien, fordi der lige skulle finpudses til aftenens kamp mod Basel i München. Genialt valg af dag til arena tour, siger jeg bare! Allianz Arena får sig eget indlæg!

BMW – Bayrische Motorwerke. BMW har sin helt egen lille ”verden” hernede. Med museum, udstillingsmodeller, freaks på motorcykler og meget mere! Og flot, det er det! Og et besøg værd er det også, selv for knap-så-bilfanatiske mennesker som mig.

Campus har jeg vist Daniel. Og han er enig, det er meget, meget stort!

Deans & Davids hedder kæden med de bedste salatbarer i hele München. Maden er frisk, bliver serveret hurtigt og smager dejligt. Og ja, vi fik da den ene eller anden salat, mens Daniel var her!

En lille smule regnvejr kan vi ikke lyve os uden om at have haft, men altså – når solen så skinner, så skinner den for alvor, og så glemmer man ret hurtigt, at det har regnet!

Franz Josef Strauss er lufthavnen hernede opkaldt efter. Der hentede jeg Daniel, og der fløj han hjem fra i dag. Øv!

Gode pizza’er har vi spist som en slags ”sidste nadver” i går aftes. Hentet hjem fra unis helt eget pizzaria. Det er faktisk rigtigt!

Haltestelle er et ord, Daniel nu kan sige på tysk. Ja, vi har kørt meget med offentlig transport, systemet hernede er kåret til Europas bedste.

Isartorplatz har vi spadseret rundt omkring op til flere gange. Der er god sushi, men der er også virkelig pænt.

Ja, Daniel spottede en Apple-butik. Ja, vi skal nok snart have det dér Apple-tv. Gadgetkæreste!

Karlsplatz er et stort, flot torv hernede, i daglig tale kaldet Stachus. Navnet stammer fra en gammel krofatter, der hed Eustachius Föderl, der drev en Biergarten kaldet Stachusgarten i bygninger, der i dagens München er overtaget af Galeria Kaufhof.

L’Osteria hedder byens bedste italienske restaurant. Jeg havde reserveret et bord til fredag aften, og der vare bare fyldt med fyld på. Hele aftenen. Som i så fyldt har jeg endnu ikke oplevet en restaurant i Danmark være. Men når man en gang har smagt en L’Osteriansk Bruscetta, så ved man godt, hvorfor folk gladelig hænger en time i baren og venter på et bord.

Museumsbesøg er der også blevet til, et enkelt på en regnvejrssøndag. Münchner Stadtmuseum, som var ganske hyggeligt i regnvejr, men ellers ikke så prangende. Typisk tysk havde det selvfølgelig en ordentlig afdeling om nazitiden. Som jeg snart kaster op af, altså! Heldigvis havde de en særudstilling, bøger! Godtnok til børn, men altså… bøger!

Neuperlach Süd hedder den undergrundsstation, der ligger herude ved campus. Som man alligevel skal cykle ud til, hvis man ikke kan tage en bus (busserne kører fx ikke om søndagen, fordi alle buschauffører dér sidder derhjemme og beder til Jomfru Maria). Jeg har hidtil cyklet én vej, Daniel spottede en anden. Tak, den er så kun 1,5 kilometer lang og dermed hele 600 m. kortere end den anden!

Olympiazentrum i München dækker over hele det tidligere olympiske område, både haller, stadion, deltagerby og meget mere. Og det er virkelig en oplevelse at tage ud for at se på det! Især i solskin, så kan man sidde ved en søbred og slikke sol, mens man fodrer ænder. Og meget snart kommer der et indlæg for sig om dette område.

PEP hedder det store indkøbscenter, der ligger i Perlach her i nærheden. Det har vi også frekventeret, for de sælger rugbrød, der smager som rugbrød!

Quatsch har vi også lavet, altså lidt vrøvl/ballade/pladder, mest når vi var trætte. Ja, man bliver træt af godt vejr, ikke Daniel?

Radler hedder min ”ynglingsøl”, som er noget så fantastisk som halv øl/halv citronsodavand. Den er på hvert eneste menukort hernede!

Skates har jeg købt i denne uge! Simpelthen. Vejret har været så dejligt, og det skal blive rigtigt forår lige om lidt. Så nu er det altså for alvor jeg skal til at stå på inlineskates igen. Og jeg glæder mig (og starter om lidt!).

Terror er vi desværre ikke kommet uden om at tænke på i denne uge. De Olympiske Lege i München i 1972 endte med mord i den olympiske by, da det israelske hold blev angrebet af palæstinensiske terrorister og taget som gidsler. Terroristerne dræbte elleve israelere og en tysk betjent. I dag mindes man denne massakre foran Olympiastadion med et smukt mindesmærke.

Undergrunden har vi tilbragt mange timer i de sidste par dage.

Viel Spass håber jeg at Daniel har haft hernede! Det har jeg i hvert fald!

Walking Man, en kæmpe statue på Leopoldstrasse, har vi spadseret forbi en sen aften. Og taget skøre billeder sammen med den stakkels figur. Dem skal jeg nok får vist jer!

Yes, selvfølgelig har Daniel købt Bayern-gøgl. Altså som i Bayern München gøgl.

Zzzzzz… man kan godt blive træt af at opleve en helt masse ting på et par dage!

Og da vi er i Tyskland, er der ikke noget, der hedder Æ, Ø og Å, vel?

2 kommentarer to “De seneste dages ABC”

  1. Stine K.A. marts 13, 2012 hos 11:01 pm #

    …hvis du vælger at springe æ ø å over, skal vi vel have de der umlaut bogstaver i stedet? 😉
    – Men det lyder som om I har hygget jer! 🙂

    • christinetomunich marts 14, 2012 hos 9:23 am #

      h gud, du har ret! Det m jeg f arbejdet lidt p 🙂 Glder mig til Disney overload!

Skriv et svar

