Om hjemve… og kærlighed

3 apr

I dag har været sådan en dag, hvor jeg ville ønske at San Miguel var vand. Okay, gammel reference. Nogle steder på Mallorca ER San Miguel faktisk vand. Jeg prøver igen: I dag har jeg bare gidet ingen ting og skullet for meget og savnet Falstersgade i lillebitte Aarhus.

Jeg har hjemve. Og jeg skammer mig ikke over det, for det er ikke altid lige sjovt at være i gang med det, de allesammen kalder for “livets eventyr”, når man ved, hvad der venter derhjemme. Første lektion er lært i hvert fald: græsset er ikke grønnere på den anden side af Danmarks grænse. Det kan godt være, det hele er billigere, byen er større, der er mere at give sig til og vejret er bedre her – men lige præcis den megen sol gør faktisk græsset brunt. Men med første lektion kommer også erkendelsen er, hvor godt jeg egentlig har det! Og det er et meget stort skridt at tage på så kort tid, erkendelses-wise, hvis jeg selv skal sige det.

Noget andet, jeg har lært hernede er, hvor meget jeg rent faktisk elsker min kæreste. Og hvor meget man kan forvandle afstand til styrke. Jeg har aldrig været mere sikker på, at han er den berømte “the one” efter jeg er rejst herned. Langdistance stinker! Teknologien er en lillebitte trøst, når man aften efter aften må nøjes med et virtuelt kram henover computerskærmen. Jeg ved godt, der er rigtig mange, der vælger at afslutte deres forhold, inden de rejser ud – men er man så i bund og grund ikke i et helt forkert forhold af forkerte årsager, hvis et sølle semester og interessen for “det nye” vejer så tungt, at man giver afkald på det, der burde være kærlighed? I dag starter jeg nedtællingen (selvom Daniel synes der er for lang tid til) – om seks uger kan jeg kramme ham igen!

Det er meget bla-bla, det her. Men det er det, der har beskæftiget mig i dag, mens jeg er hastet fra den ene forelæsning til den anden, har afklaret min hjemmeopgave med min underviser og læst en rørende kedelig introduktion til Islam. Som jeg så udmærket kender til. Fordi jeg interesserer mig for den, og ikke bare er bombet med fordomme. Ja, jeg har været til seminar, som I kan høre. Om islam-diskursen. Med en muslim. Spændende (!) mand! Seriøst, mega lidenskabelig underviser, med korancitaterne på plads, en tilpas kritisk holdning til sin religion – kombineret med en ægte passion for den. Og en bunke soldater, der bare tror Islam er Jihad og tørklæder. Det blir trægt, kan jeg mærke. Men dem skal jeg nok også få omvendt 🙂 Bare ikke lige i dag. I dag er jeg træt. Jeg løber det væk!

2 kommentarer to “Om hjemve… og kærlighed”

  1. Maria maj 31, 2012 hos 3:09 pm #

    Jeg ved hvad du mener. Jeg er på udveksling i Berlin dette semester, og savner også Århus og Falstersgade (jep, der bor jeg også!) rigtig meget. Suk!

    • christinetomunich maj 31, 2012 hos 4:02 pm #

      EJ hvor sjovt! Verden er lillebitte nogle gange! Håber du nyder din udveksling rigtig meget trods savn til Aarhus! Bare tænk på, hvor skønt en sommer i Aarhus bliver – Botanisk, Unipark, Marselis og Den Permanente!

Skriv et svar

