Milka!

10 apr

For et par dage (eller mange) siden skrev jeg, at jeg havde været et smut forbi “indendørs Viktualienmarkt” med min veninde Christine. Imidlertid har jeg fundet ud af, at bygningen hedder Schrannenhalle og faktisk er en ganske gammel sag – bygget i 1851 af Karl Muffat (han har siden fået en fin hal opkaldt efter sig hernede – nemlig Muffathalle, hvor der afholdes et HAV af lækre koncerter) – oprindeligt for at opbevare korn. I 2009 besluttede man at vække den til nyt liv, og efter en omfattende renovering åbnede den i oktober 2011.

Der er en masse små delikatesseafdelinger i Neue Schranne (det kalder man den i dag); lækre tapasprodukter, olivenolier, ost, pølser, frugt og grønt, kaffe… jamen altså, jeg kunne blive ved! Derudover er der en afdeling af min absolutte “jeg køber mig fattig interiør butik” – Butlers. Og – hele kælderen er afsat til, tadaaaaa: Milka.

Ja, en kæmpestor Milka butik. Museum, showroom og butik i én kæmpe, lilla forvirring. Tyskerne er vilde (!) med chokolade, og blir kun overgået af engelske husmødre i årligt konsum (men de dér englændere går også all-in med Cadbury, ikk? Jeg siger bare: Bridget Jones!).

Hele underetagen er altså et stort chokolade-mekka! I lilla. Indrømmet, man blir lidt træt af lilla, men jeg er nu altså fascineret over, at chokolade kan opnå så stor en kultstatus! Okay, i sommers var jeg et smut i Ritter Sport museum/butikken i Berlin – men det er jo også Ritter Sport, ikke? Quadratisch, Praktisch, Gut – det er da lidt federe end “Die zarteste Versuchung seit es Schokolade gibt”? Desuden kan jeg personligt ikke blive høj af mælkechokolade, så Milka har det ikke så nemt med mig 🙂 Søde var de nu i butikken, de  små damer i lilla Dirndl og flettet Heidi-hår! Og så var der gratis chokolade – ikke noget man kimser ad, selvom der er tale om mælkechokolade.

Min personlige favorit var nu denne:

En Milka-ko! The (!) one and only Milka-koen! Fabelagtigt, simpelthen!
Om man så har brug for at se det lilla helvede, det ved jeg såmæn ikke. Schrannenhalle er et must-see, hvis I spørger mig! Så kan man jo lige stikke hovedet nedenunder, hvis man er ved at gå sukkerkold – og så fortsætte i Butlers og købe en masse gaver til mig!

PS: Generelt så spiser jeg bemærkelsesværdigt lidt chokolade hernede. Det er som om der ikke er nogen nydelse og lidt luksus ved et produkt, der koster 3-4-5 kroner? Hm, hvem skulle tro, jeg nogensinde ville sige noget godt om sukker- og fedtskatten i Danmark? Hvis de nu fjernede den fra min parmesan-ost, så er vi ikke uvenner længere!

 

 

Skriv et svar

