Hvordan er det nu liiiiige?

11 apr

Altså, hvis jeg nogensinde kommer i tvivl om, hvad der står i biblen, hvor det står eller hvad det betyder, så er jeg godt hjulpet:

Jeg rejser herned uden min danske bibel oversat efter Luther. Det er i øvrigt den eneste danske bibel, jeg er i besiddelse af (ud over børnebiblen, men tæller den?). Jeg fik den omkring gymnasiestart i fødselsdagsgave af min farmor, så jeg havde en mulighed for at følge med i religionsundervisningen med min egen bibel (for jeg er tysk konfimeret og har kun en tysk bibel). Jeg har aldrig overvejet det med de forskellige oversættelser af biblen, men da jeg for nogle uger siden var til et arrangement omkring Ruths bog, fik jeg den bibel, der her hedder “Hoffnung für alle” og læste Ruths bog. Og synes slet ikke det var så smukt og malerisk og poetisk, som jeg normalt synes det er at læse i biblen. Jeg spurgte en af pigerne om grunden dertil og hun fortalte mig om de fire gængse versioner af biblen, der findes i Tyskland. Ud over Luther, som især blandt protestanterne er den mest udbredte, findes der en “enhedsoversættelse”, “den gode nyhed” og som nævnt “Hoffnung für alle” (Håb for/til alle).  Det synes jeg alligevel var lidt interessant! Især fordi jeg egentlig tænker, at forskellen da ikke kan være så væsentlig, men allerede fandt ud af, at jo – det er den, da jeg læste Ruths bog.

Pigerne havde fortalt Ines, der er kirketjener hernede, om min undren over de forskellige oversættelser og i morges til vores påskemorgenmad havde hun en “lille” ting til mig – nemlig de tre andre bibler! Rigtig flotte, smukke bibler. Bare til mig. “Som et lille minde om min tid hernede” – jeg blev simpelthen så rørt og glad! Er de ikke flotte? De får en særlig plads på reolen derhjemme!

Og hvis jeg nogensinde liiiiige kommer i tvivl om, hvordan det er – så kan jeg samtidig tænke på de søde mennesker, der er blevet en del af min hverdag hernede!

 

 

3 kommentarer to “Hvordan er det nu liiiiige?”

  1. conny schmidt april 11, 2012 hos 5:47 pm #

    Hvilken sød gestus – rigtig sødt af såvel veninder som præst, et varmt og personligt minde 🙂 Du har det vist generelt godt, der i Munchen! Dejligt at vide!!! Og Christine – du fortæller så levende, at man næsten er til stede – er du sikker på, at du ikke skulle ha`været en ny Ulla Therkildsen??! Jeg tvivler!!!

  2. conny schmidt april 11, 2012 hos 5:53 pm #

    Therkelsen 🙂

    • christinetomunich april 11, 2012 hos 7:59 pm #

      Jeg skal ikke være journalist 🙂 Men jeg skal formidle, det tror jeg i hvert fald 🙂 Formidle i din kommune, så den bli’r meget bedre struktureret og måske endda får optimeret ledelsesgangene? Jaja, store tanker! (og måske drømmetanker)

Skriv et svar

