En lille dopet anekdote…

15 apr

… eller endnu en omgang “typisk tysk”, om man vil 🙂

Tidligere på ugen havde jeg simpelthen så forfærdeligt ondt i kæben. Visdomstand nummer fire, bitch nummer fire altså, er på vej. Heldigvis har røntgenbillederne for år tilbage allerede vist, at de godt må komme op. Så op, det kommer de. Og jeg lider lidt, men fryder mig, når først de er ude. Nå, når man har så ondt i kæben, kan det godt trække rundt i resten af kraniet – og er du vimmer, hvor gjorde det også ondt i øret. Faktisk blev jeg helt bange for der var optræk til mellemørebetændelse (nej, det får jeg også, det er ikke kun små pus, der får det!). Uf. Nå, mig ned på det lokale apotek, det ligger i mit tilfælde inde i Perlach Zentrum. Woooooooow, kæmpe apotek. 25 kasser. Jeg blev en kende forvirret, fandt dog en såkaldt expresskasse, sådan en man må bruge uden recept.

Missionen var helt klar: en tysk pendant til panodiler, altså et eller andet guf med paracetamol. Jeg stod i kø længe, selvom der kun var tre personer foran mig. Men faktisk var det helt okay med mig, for farmaceuten var simpelthen så venlig og interesseret og sød ved kunderne. Det overraskede mig – på den positive måde! Tænk at have sådan et overskud til hver enkelt kunde på sådan en kæmpestort apotek.

Så blev det min tur. Jeg fortalte, jeg gerne ville have noget mod feber og smerter, at noget med paracetamol i plejede at virke okay på mig, at jeg ikke anede, hvad man kunne få i Tyskland, fordi det var min første tur på tysk apotek, og at jeg bare skulle ha’ det billigste (altså, ligesom når jeg går ned på apoteket i Aarhus og spørger, om det er yellow eller pamol, der er billigst for tiden… okay, nu lyder jeg som en, der køber rockermange drugs… det gør jeg altså ikke…). Kvinden forstod mig – Ratiopharm Paracetamol “das ist gut und günstig”. Så scannede hun den ind, pakkede en lille pose med lommetørklæder, et par cremeprøver, en lille skintonic og et par plastre. Alt imens hun hyggeligt snakkede med mig om, hvorfor mit tysk var så godt og hvad jeg studerede osv. Verdens sødeste farmaceut, altså!

Anekdoten vil fortælle: generelt hernede får man en rigtig god serviceoplevelse i butikkerne (med undtagelse af supermarkeder, det er ligesom derhjemme meget plain) hernede; ekspedienterne er høflige og hjælpsomme – og ikke på den irriterende måde, som jeg nogle gange kan blive lidt “grrr” af. Nej, på den venlige og oprigtige måde! Jeg var faktisk ked af, jeg ikke kunne smide drikkepenge på apoteket!

PS: Prisen for det dér vidundermiddel var 1,29 €. Det kan være, der kan gå helt sport i at hamstre håndkøb nu, når man kører et smut over grænsen? Heldigvis fik jeg kigget på emballagen inden jeg dopede mig – de hersens fætre er sgu godt stærke, 500mg mod de danske 200mg. Bobs! (og igen – endnu mere for pengene, høhø)

2 kommentarer to “En lille dopet anekdote…”

  1. Stine K.A. april 15, 2012 hos 2:55 pm #

    Hvor hyggeligt 🙂 (altså ikke med tænderne, men ekspeditionen, selvfølgelig 😉 ) Jeg har også haft mit møde med det amerikanske apotekssystem = tag-hvad-du-vil i supermarkederne. Der var lukket for ekspedition, men så kunne jeg jo bare selv vælge, hvad jeg ville have på de mange, mange hylder. Efter at have læst på noget nær samtlige allergipakker, tog jeg det billigste ikke-sløvende. Hjemme igen skriver jeg til min mor (der er farmakonom), som fortæller mig, at i Danmark er det på recept og bruges mest til nældefeber, ha ha.

    • christinetomunich april 15, 2012 hos 9:52 pm #

      Haha, hvor godt 🙂 Jeg lste ogs i min indlgsseddel, at den maximale dgndosis for vokse mennesker er 8 piller – alts lig med 4000 mg. paracetamol! Bobs – det er alts lige tyve styks alm. panodiler p et dgn – det tror jeg sgu ikke, der er mange lger, der liiiiiiige vil anbefale 🙂

Skriv et svar

