Bavaria Filmstadt

31 maj

Inden jeg kommer med et turisttip, så vil jeg sige, jeg er lidt mindre træt i dag, men stadig døjer med ondt i hovedet og sådan generel utilpashed. Men det er da trods alt blevet lidt bedre. Tror jeg har lidt meget om ørerne og min krop derfor er en bitch. Krydser fingre for det i hvert fald!

Nå, men nok ynk. Da jeg havde dejligt Daniel-besøg, lokkede jeg ham med i Bavaria Filmstadt, som er et af Europas mest kendte filmstudier. Her bliver produceret mange tyske film og serier, men også større internationale produktioner har været et smut forbi, fx Asterix & Obelix-filmene og The Perfume. Af geniale tyske produktioner, der gennem årene er lavet her, kan nævnes “Das Boot” (som man altså også som ikke tysker BURDE have set… genial (!) film), “The Neverending Story” (eller “Die uendliche Geschichte”, som den gennem min barndom har heddet), “Der Schuh des Manitu” og “Der Baader-Meinhof Komplex”.

Man kan komme på en guidet rundtur til omkring 10 € pr. person eller vælge den helt store pakke med 3d biograf og alskens underlige forlystelser til omkring 25 €. En anke her er, at det hele foregår på tysk og kun på tysk. Kun på den guidede tur kan man finde én engelsk “afgang” pr. dag i højsæsonen. Det er ikke optimalt, vil jeg mene. Jeg var mest interesseret i et par enkelte ting, som man kom omkring på rundturen, så vi købte kun en billet dertil.

Turen startede i en åben bus, hvor guiden præsenterede sig selv (vi var ret uheldige, synes vi selv… hun var ikke ret god) og vi startede med at køre en smule rundt på det store, store område og ud til nogle udekulisser. Dem af jer, der kan huske teenage-Christine ved, at der er én særlig kulisse, jeg gerne lige ville se – nemlig den, der i sin tid tilhørte serien “Marienhof”, der kørte fra 1992 til 2011 på ARD. Og minsandten om bussen ikke kører igennem. Desværre var det en meget kort fornøjelse og man fik ikke lov til at stige ud og gå en tur mellem “Erich Käster Gymnasium” og “Sülos Gemüseladen” – jeg nød hvert et sekund og var euforisk alligevel!

Ja, det var noget af en 2-minutters-oplevelse!
Derefter fortsatte turen rundt i de forskellige haller og andre åbne kulisser for at fortælle lidt om de film, der er blevet lavet og de filmteknikker, der er blevet anvendt. Mange kulisser var dybt uinteressante – mange nyere børnefilm og tilhørende kulisser optog en stor, stor del af rundvisningen (“De Wilden Kerle”, “Wicki” osv.) og de store, store film, der er blevet lavet blev der gået forholdsvist hurtigt forbi (altså Daniel og jeg blev nu bare i kulisserne indtil vi ligesom syntes vi havde set det, vi ville se… så god var guiden jo ikke, som sagt). Der var dog flere højdepunkter på turen! Ét stort var kulisserne fra “Das Boot” – det var en fed oplevelse at kravle igennem u-båden og ane lidt Grønemeyer meets DuMont meets Ochsenknecht meets Semmelrogge. Jeg kunne i hvert fald ret godt li’ det!

Derefter fortsatte turen rundt til mindre kulisse-stykker, der var bygget op i samme hal. Meget sjovt var, at fængselscellen fra Baader-Meinhof mundede ud i en noget berømt eventyrverden…

Den dystre fængselscelle, hvor Gudrun Ensslin tilbringer sine dage i filmen, åbner ud til den sødeste lille drage (Fuchur, der Glücksdrachen, så vidt jeg kan huske), som alle, der var børn sammen med mig vel kan huske fra “The Neverending Story” (kan I ikk? Jo, I kan!).

 

Og ja, jeg ville altså også ha’ en tur på den! På den guidede tur var de kun børnene, der måtte nusse den – come on, hvor dårligt! Børn i dag ved slet ikke noget om den søde drage fra “Die unendliche Geschichte” – nå, lille protest (og lidt venten på at folk gik videre) og jeg fik også lov!

Vi var også forbi i Asterix&Obelix village!

Og der kunne man røre ved “ægte ild”… wohooo en modig skatter jeg har der! 🙂

Turen sluttede med lidt medbragt proviant i dejligt solskin og så cyklede vi ellers tilbage til campus. Bavaria Filmstadt ligger i den forstad, der hedder Geiselgasteig (ved Grünwald, where the rich people live!) og herfra skal man faktisk bare en syv kilometer igennem Perlacher Forst – ikke dårligt! Er man i München tager man med U-Bahn til enten Max Weber Platz (U4/U5) eller til Silberhornstrasse (U1 og snart også U7) og derfra med Tram nr. 25 i retning Grünwald – stoppestedet hedder Bavariafilmplatz, og så står man midt i hele herligheden!

 

Skriv et svar

