Offiziersbeförderung

2 jul

Som nævnt, var jeg i fredags med, da 600 officerer blev udnævnt. For første gang i UniBW’s historie foregik det ikke på kasernen, men inde midt i byen – i Hofgarten.

Eventen startede med en gudstjeneste i min ynglingskirke hernede – Theatinerkiche på Odeonsplatz. Derefter fortsatte vi over mod Hofgarten, hvor selve udnævnelsen foregik. Der var sådan cirka 40 grader, vi svedte tran (og jeg havde ondt af de kamerater, der havde taget deres uniform på til ære for dem, der skulle udnævnes). De stakkels officerer-to-be stod i knaldsolskin – i formation, vel at mærke i to stive timer! Dem af dem, der kunne holde til det, vel at mærke! Omkring 60 af dem besvimede. Det var helt surrealistisk at se på dem. Bang, så blev én mere givet ud bag i de pæne, lige rækker. De havde ligefrem øvet, hvordan man skulle gøre, hvis én besvimede. Av mand!

Billedstorm fra dagen.
An meine soldatischen Freunde: falls ein Foto in Uniform nicht okay ist, bitte anschreiben – ich lösche es natürlich umgehend!

(en glad officer-to-be)

Der er to sider af alle sager, og uden at blande mig synderligt i den status, militæret her hernede, vil jeg sige, at jeg selv næsten udelukkende har mødt utroligt velovervejede og kompetente unge mennesker – hjælpsomme, venlige, åbne – jeg kommer til at savne hver og én af mine “Soldaterkamerater”! Desværre er billedet af militæret stadig meget præget af 2. Verdenskrig. Fair nok – man skal have lov til at udtrykke sine holdninger, men jeg synes det var skræmmende at træde ud af kirken og være vidne til den modtagelse, mine venner i uniform fik.

Stor ros til politiet, der havde lukket hele Hofgarten hermetisk af – ingen kom ind uden taskekontrol eller bodysearch!

Det var en rigtig smuk dag og en oplevelse, jeg er glad for at have taget med!

En kommentar to “Offiziersbeförderung”

  1. conny schmidt juli 2, 2012 hos 7:31 pm #

    Se en hilsen under – fødselsdagsglimt!!!

Skriv et svar

